Pages

Tuesday, August 3, 2010

Who am i??

Telah sebulan lebih aku melalui kehidupan baru bergelar seorang pelajar kembali..sehingga kini aku pasti masih ramai yang tidak menyedari aku bukan lah seorang banker lagi. Sehingga kini masih ada regular customer yang telefon bertanya mengenai urusan bank. Terlalu sukar keputusan ini dibuat sepertimana ketika aku pernah mendapat tawaran menjadi guru suatu ketika dahulu. Manager aku semasa di bank pernah menyatakan dalam kehidupan ini ada ketikanya kita terpaksa membuat keputusan yang besar yang bakal merubah keseluruhan hidup kita.

Bukan kepalang kata-kata sinis yang aku terima ketika membuat keputusan berhenti kerja bank. Seolah-olah takdir aku di tangan mereka. Seolah-olah tiadanya kehidupan yang cerah di masa hadapan. Oleh sebab itu aku tidak menghebohkan tindakan drastik aku ketika ini. Malas nak menjawab pertanyaan yang sama berulang kali. Aku terpaksa redha memikirkan ini lah 'culture' sebenar yang terpaksa dihadapi.

Berbalik kepada kehidupan sekarang bergelar pelajar sarjana amatlah menyeronokkan. Mungkin kita berada dalam bidang yang diminati. Ya aku ingin bergelar seorang doktor.bukan doktor perubatan tapi doktor falsafah. Juga ingin bergelar seorang profesor. Itulah cita-cita sebenar aku. Terpaksa membuat keputusan drastik memikirkan hasrat yang tertangguh beberapa kali sebelumnya.

Ditanya berulang kali dapatkah survive apabila berhenti kerja. Aku tidaklah membuta tuli berhenti tanpa persediaan. Sedikit simpanan daripada bonus agak membantu ketika ini. Juga aku adalah seorang agen insurans. Aku telah biasa dalam dunia sales semasa di bank so tidak ada masalah sangat bagi aku dengan insurans ni. Cuma dari segi teknikalnya mungkin agak berbeza sket. Tapi malangnya mereka2 ini tidak menganggap insurans ini adalah suatu pekerjaan. Bagi mereka kerja perlu lah punch card masuk pukul 8am dan keluar punch card semula pukul 5pm biarpun gaji hanya rm700 shj misalnya. Bagaimana harus kuyakinkan?

Aku memilih insurans sebab masa kerjanya fleksibel. Kebanyakkan client aku jumpa sebelah petang, malam atau pada hujung minggu. So dapatlah aku menelaah pelajaran dan ke kelas pada hari lainnya. Kebetulan kelas aku hari ahad dan isnin shj semester ini. Insurans ini tidak ada basic salary. Semua based pada komisyen. Rajin kita maka bertambahlah komisyen. Seronok juga pekerjaan kita servis client yang di dalam kesusahan yang memerlukan perlindungan kesihatan dan pendapatan. Nikmatnya sukar digambarkan.

Sedikit sebanyak aku juga salute dengan mereka yang involve dengan MLM. sekurang2nya mereka ini hendak menambah pendapatan daripada tidak berbuat apa2 kan. Usah bicara soal kestabilan hidup. Kenaikan pendapatan kita tidak pernah seiring dengan kenaikan taraf hidup. Nak ubah cara hidup kita sekian lama mmg mustahil. Nak jimat belanja pula belanja mana yang perlu dipotong lagi sedangkan semuanya adlh belanja keperluan bukan kehendak. Tidak dapat tidak harus mencari alternatif sampingan. Berniagalah jawabnya. Nak buka kedai mustahil atas sebab kekangan masa, kos n undang2 pekerjaan. So MLM agak popular ketika ini. Itu pilihan mereka sewajarnya kita menghormati.

Aku adalah aku. You are what you think about. Kalau nak ikut kata2 orang tak kemana lah kita. Biasanya masyarakat nak kita show something dulu. Ya aku akan buktikan ini bukan sekadar omongan kosong. Kedua bidang yang aku ceburi ini akan kulaksanakan bersungguh2 insyaallah..Cukup setakat ini. Nak prepare some quatation untuk jumpa client esok di sungai petani. Doakan kalian..Wassalam.

0 comments:

Post a Comment