Pages

Tuesday, August 31, 2010

Merdekakah kita?

Hari ini tanggal 31 Ogos 2010 kita semua menyambut hari kemerdekaan yang ke 53 buat sekelian kalinya..sesungguhnya perjuangan menuntut kemerdekaan bukan sedikit harga yang perlu dibayar. Terima kasih kepada pemimpin-pemimpin kita terdahulu yang berkorban jiwa dan raga demi sebuah kemerdekaan. Seringkali dari tahun ke tahun kita akan mendengar ungkapan rakyat Malaysia terutamanya berkenaan generasi muda sekarang yang semakin tidak menghayati erti sebuah kemerdekaan. Salah siapakah?

Mereka yang mengeluarkan ungkapan itu cukup merdekakah dia? Apa yang dia faham dengan merdeka? Generasi muda tidak memahami erti merdeka kerana sepatutnya mereka tidak akan faham pun. Mereka juga boleh diibaratkan sebagai kain yang putih untuk dicorakkan. Peranan mereka yang sepatutnya mencorakkan dinafikan. Di sekeliling kita boleh anda nampak apa yang boleh dikatakan sebagai bulan menyambut kemerdekaan? Berapa kerat sangat rancangan berciri patriotik dimainkan juga melalui radio-radio informasi tentang kemerdekaan boleh dikira dengan jari. Ia semakin parah dari tahun ke tahun. Semalam semasa aku dalam perjalanan dari Alor Star ke Pulau Pinang di sana sini penuh dengan golongan mat rempit/mat kereta di sana sini dengan bendera yang diikat ke badan dan kenderaan. Sekurang-kurangnya mereka ini cuba menyambut kemerdekaan dengan cara yang mereka faham. Merempit dengan bendera mungkin itu perkara yang bermain di fikiran mereka sebagai cara menyambut merdeka. Seterusnya muncul lah golongan yang mengatakan ahh budak-budak muda sekarang semakin tidak tahu apa itu merdeka. Apa pula yang golongan itu buat?

Usah bicara peranan parti2 politik. Seorang prof politik di sebuah IPTA tempatan menyatakan parti2 politik sekarang sedang sibuk mengukuhkan kerusi empuk masing2 juga mempertahankannya dan perjuangan sebenar menjadi agenda no 2. Inilah harga yang rakyat terpaksa tanggung kini.

Hendakkan sesuatu maka kita perlu lepaskan sesuatu itulah janji penjajah British kepada kita semasa hendak melepaskan Tanah Melayu menjadi sebuah negara berdaulat. Ya kontrak sosial demi kepentingan ekonomi koloni harus diutamakan jika kita mahu merdeka maka dari situ lah kita harus menerima kontrak sosial sebagai pra syaratnya. Isu kontrak sosial hingga kini menjadi api dalam sekam apabila timbulnya golongan yang cuba menjadi hero di kalangan kawanannya dengan memainkan isu yang menjadi sensitivi. Juga tindak balas provokasi oleh satu pihak yang lain semua itu menjadi lahar yang bakal meledak sekiranya dibiarkan. Puak Serb serta Bosnia yang dahulunya berjiran aman damai boleh berbunuhan keesokkan paginya apabila api perkauman dan agama dimainkan. Situasi ketika itu jiran sebelah rumah berbangsa Serb akan datang ke rumah jiran Bosnianya bukan untuk minum teh seperti kebiasaan tetapi untuk membunuh! Kita semua mahu begitu?

Kita semua melaungkan walaupun kita telah lama merdeka tapi kita masih dijajah secara minda. Anda fikir dari tahun 1511 bermulanya pendaratan kapal perang Alfonso D’ Albuquerque (ada sumber menceritakan Alfonso ini akhirnya dibunuh oleh orang Melayu Melaka dan mayatnya dihantar pulang ke Portugis oleh pendekar2 Melayu) pada 1 Julai 1511 di bumi Melaka sehinggalah kemerdekaan sepenuhnya daripada British pada 31 Ogos 1957 selama beratus-ratus tahun kita dijajah secara fizikal tidak minda? Antara ciri-ciri penjajahan barat ke sesebuah negara adalah menghapuskan fakta sejarah dan juga jatidiri bangsa tersebut bagi mengukuhkan kedudukan mereka. Anda nampak apa yang Amerika buat ke atas muzium dan juga monumen sejarah semasa menjarah Iraq? Sedikit sebanyak juga sejarah bangsa kita telah diolah oleh pihak penjajah demi kepentingan mereka. Sumber rujukan sejarah teks sekolah semata-mata adalah tidak memadai. Harus ada pemikiran tertentu dan kepelbagaian sumber untuk mendefinasikan sejarah dalam erti kata yang sebenar.

Sekarang memang tidak dapat dinafikan kita mengalami penjajahan bentuk baru iaitu penjajahan minda. Sebagai contoh anda percaya 'war anti terrorist'? Jika ya maka anda juga sebenarnya telah dijajah secara minda. War anti terrorist adalah satu teori pemikiran yang dicipta Yahudi selepas era perang dingin demi menghalalkan penaklukan/penjajahan moden mereka ke atas negara-negara tertentu (negara2 benua Arab biasanya yang kaya dengan hasil bumi). Semua ini adalah sebahagian daripada ciri 24 protokol Yahudi bagi menakluki dunia. Agenda Yahudi menakluk dunia ini aku berminat untuk membicarakan di entri yang akan diterbitkan kelak.

Kini terdapatnya golongan2 yang cuba memanipulasikan sejarah bangsa kita seperti contoh menyatakan Hang Tuah itu adalah mitos. Sedihnya ada juga anak bangsa kita yang telah termakan dengan mitos tersebut. Antara lain mitos tersebut menyatakan Hang Tuah itu adalah seorang Cina berasal dari Tanah Besar China. Adakah wujud nama pangkal 'hang' bagi seorang Cina Malaysia atau dari Tanah Besar semenjak dahulu, kini dan selamanya? Tidak bukan?

Di sini aku ingin menegaskan peri penting kefahaman sejarah dititkberatkan demi mewujudkan jatidiri bangsa yang sebenar. Apabila kita menghayati sejarah kita akan mengenal jatidiri kita yang sebenar dan secara tak langsung kita akan cuba mempertahankannya apabila cuba diganggu gugat. Sejarah adalah warisan. Sejarah juga adalah sumber kuasa. Sesuatu bangsa itu akan pupus tidak bersisa sekiranya mengabaikan sejarah bangsanya. Bagaimana? Perlahan-lahan dia akan meninggalkan budaya, bahasa dan jatidiri bangsanya kerana terlalu memandang rendah sejarah bangsanya dan mengkagumi sejarah orang lain, bahasa dan budaya mereka. Nama bangsanya hanya akan tersisa di buku-buku sejarah dan pameran muzium. Hilangnya kedaulatan sesuatu bangsa adalah sejauh mana bangsa itu kental jatidiri dan semangat untuk terus maju. Dan semua itu...bermula dari sejarah sebagai sumber kuasa yang tidak terkalahkan.

Sejarah bukanlah sekadar bacaan hikayat dan nota-nota untuk lulus peperiksaan. SEJARAH ADALAH SUMBER KEKUATAN DAN ROH KEBANGKITAN. Satu cara untuk meruntuhkan estim diri dan jatidiri sesuatu bangsa ialah dengan menghapus, memperkosa dan merompak sejarah bangsanya. Bangsa yang diperkosa, dihapus atau dirompak sejarahnya...perlahan-lahan akan mengalami perasaan rendah diri dan akhirnya pupus dari peta sejarah dunia. Berkunjunglah ke http://mistisfiles.blogspot.com/..sejarah ketamadunan Melayu. Anda kelak akan berbangga dengan ketamadunan anda sendiri.

Sekian Selamat Menyambut Kemerdekaan yang ke 53..ayuh kita membakar semangat anak bangsa…betapa hulubalang Melayu sedari dulu tidak pernah membuang baka…yang patah, kan tumbuh berganti. Justeru untuk membina Negara Bangsa yang berjaya…marilah kita kuatkan perpaduan, tingkatkan jatidiri serta rasa yakin dan boleh! Jangan sesekali kita lupa betapa senangnya hidup kita hari ini adalah dari darah, airmata dan keringat pahlawan kita…samada yang zahir mahupun yang tak didendang. Sesungguhnya bumi Malaysia adalah bumi BERDAULAT!

0 comments:

Post a Comment