Pages

Thursday, August 26, 2010

Ganyang Malingsia??

Isu yg agak menarik di bulan kemerdekaan ini dan melihat sejauh mana patriotiknya kita menghadapi situasi tegang sebegini. Baru sahaja reda keadaan apa yg digelar 'sweeping' rakyat Malaysia menggunakan buluh runcing sebagai simbolik kini telah timbul (atau dihangatkan) kembali kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (BENDERA) yang melakukan provokasi melampau kononnya untuk menghalau keluar semua rakyat Malaysia di bumi Indonesia. Isu buluh runcing sebelum ini diredakan melalui saluran diplomatik dan dengarnya juga oleh tekanan pelabur-pelabur Malaysia kepada pihak media Indonesia. Media Indonesia diketahui sangat prejudis dengan apa-apa isu berkaitan Malaysia dan ia adalah antara punca isu ini menjadi 'panas'.

Isu terbaru ini melibatkan sekumpulan aktivis BENDERA yang berhimpun dan berdemontrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta yang menyatakan bantahan mereka terhadap sikap kerajaan Indonesia yang kononnya sangat berlembut dengan kerajaan Malaysia mengenai isu penahanan pegawai perikanan mereka oleh pihak polis marin Malaysia yang kononnya berlaku di perairan mereka. Isu itu telah diselesaikan melalui pembebasan kesemua mereka yang ditahan. Inilah yang menimbulkan kemarahan aktivis tersebut yang dipercayai didalangi oleh pihak pembangkang negara itu yang cuba menimbulkan suasana tegang antara kedua pihak. Kemuncak demontrasi ini adalah melalui pembakaran bendera Malaysia dan rempuhan untuk memasuki kedutaan Malaysia melemparkan 5 bungkusan najis manusia ke dalamnya. Ini berjaya dihalangi oleh pihak polis republik tersebut dan hanya sebungkus berjaya dilempar masuk dan lainnya diletakkan di atas bendera Malaysia lalu dipijak pula. Beberapa harta benda (spt plet nama) kedutaan Malaysia telah rosak yang menyebabkan Wisma Putra menghantar nota bantahan kepada pihak polis republik dan kedutaan Indonesia yang dianggap tidak melindungi harta benda kedutaan asing selaras dengan Perjanjian Geneva.

Isu-isu sebegini sebenarnya adalah rentetan beberapa isu yang sekian lama menimbulkan perasaan tidak puas hati rakyat Indonesia kepada Malaysia antaranya isu amah (Nirmala Bonat), curi budaya (lagu negaraku, batik, lagu rasa sayang), isu kepulauan seperti Sipadan, Ambalat, Spratly. Sekian lama juga bangsa Indonesia sebenarnya menganggap mereka adalah 'abang' kepada Malaysia di dalam rumpun Melayu ini dan kemajuan Malaysia sedikit sebanyak telah menimbulkan kecemburuan kepada mereka.

Isu kepulaun ini juga sebenarnya telah beberapa kali menyebabkan skuandron udara TUDM dan armada TLDM telah diaturgerak ke beberapa bahagian di kepulauan Sabah oleh kerana tindakan provokasi Angkatan Laut Indonesia dan kejadian tembak menembak di laut memang sebenarnya berlaku cuma tidak dihebahkan dalam media massa demi untuk tidak menimbulkan suasana tidak tenteram antara dua negara berjiran (*sumber - militaryofmalaysia.blogspot.com)

Sepanjang malam ini juga aku telah menghabiskan masa melayari beberapa web dan blog mengenai isu ini dan menulis rumusannya di sini. Cuba lihat atau taip ja 'anti malaysia' di facebook dan anda akan menjumpai dan menyedari bahawa segelintir rakyat Indonesia telah secara konsisten melakukan provokasi melampau dengan menghina kedaulatan kita, para pemimpin kita serta sultan-sultan dan YDP Agong sejak sekian lama.Berbagai cacian dan kata nista dilempar beserta gambar-gambar menghina diletakkan.

Aku juga pernah menjumpai blog mereka yang memaparkan analisis ketenteraan penaklukan Indonesia ke atas Malaysia. Antara isi kandungan yang aku ingat (dah hampir setahun baca blog itu) mereka telah membayangkan penaklukan Malaysia melalui Sabah dan seterusnya ke semenanjung Malaysia melalui pendaratan anggota TNI (Tentera Nasional Indonesia) di Kuala Lumpur. Ketika itu menurut blog tersebut orang-orang Melayu Kuala Lumpur akan bertempiaran lari menyelamatkan diri. Tetapi dalam masa yang sama mereka juga khuatir dengan tindak balas Malaysia melalui kekuatan armada laut membalas dengan meriam ke Kota Jakarta keraana mereka juga menyedari kekuatan maritim Malaysia antara yang yang terkuat selepas Singapura bagi rantau Asia Tenggara ini. Mereka sangatlah bermegah dengan kekuatan darat mereka (mungkin sebab mereka ramai dari segi jumlah keanggotaan) tetapi tidak dari segi teknologi ketenteraan sebenarnya. Layarilah blog militaryofmalaysia dan anda akan bertemu dengan artikel terbaru kejadian pada akhir April 2010 insiden di kepulaun Spratly melibatkan kerajaan China dan Malaysia - sumber *The Southern Daily (akhbar rasmi komunis China dalam bahasa Cina). Tidak minta anda percaya sepenuhnya tetapi agak menarik untuk dihayati bukan? Secara logiknya pada zaman sekarang kita tidak harus bergantung sepenuhnya kepada sumber bacaan dalam negara sahaja. Tidak juga kepada satu sumber tertentu sahaja. Kita perlu pelbagaikan sumber, tambahan pula dengan kewujudan pelbagai media alternatif kini dan barulah kita boleh berfikir secara kritis dan logik bukan?

Berbalik kepada isu 'Ganyang Malaysia' ini secara 'teori konspirasi'nya aku andaikan mereka akan melanggar juga kedaulatan Malaysia. Ini dapat dilihat dari apa yang berlaku semasa Konspirasi Indonesia menentang penubuhan Malaysia dahulu di mana anggota Kopassus mereka telah mendarat secara senyap-senyap di beberapa pantai di Selangor. Ini adalah disebabkan anggota tersebut mendapat arahan 'khusus' dan diberitakan juga mereka akan mendapat sokongan penduduk tempatan sepenuhnya. Perisikan Malaysia telah dapat memintas sepantasnya tindakan subversif ini dan berjaya dipatahkan. Juga beberapa siri pencerobohan di sempadan Kalimantan.

Bagi kita rakyat Malaysia biasanya akan melihat dan memantau sahaja tindakan tidak bertamadun aktivis BENDERA ini selagi ianya tidak betul-betul mencabar secara langsung sensiviti atau kedaulatan kita. Inilah peranan diplomasi dan dasar luar yang harus dimainkan sepenunhnya oleh kedua kerajaan serumpun ini. Tidaklah harus melemparkan minyak ke dalam api yang sedang membara. Kita juga tidak mengancam sehingga kini rakyat Indonesia yang bekerja di Malaysia seperti mereka. Di dalam kelas aku juga ada student dari Indonesia tetapi dia dilayan dengan baik. Tetapi tidak bagi student kita di sana. Student kita di sana bagi sesetengah wilayah tegang teruk diprovokasi secara keterlaluan (tidak dinyatakan dalam media). Pengalaman aku sendiri semasa berkunjung ke Indonesia telah didiskriminasi dari segi harga barangan oleh sesetengah peniaga di sana apabila mengetahui kita rakyat Malaysia. Kejadian berlaku di depan mata apabila peniaga tersebut menjual dengan harga yang berlainan kepada rakyat mereka sebelum aku cuba menawar dan di jawabnya "nak makan apa pak kalau kasi kurang". Panas ja telinga dengar..

Isu-isu sebegini akan reda sedikit masa lagi akibat tindak balas kemerosotan aktiviti pelancongan serta pelaburan di Indonesia. Juga tekanan daripada pelabur-pelabur Malaysia yang merupakan antara pelabur terbesar industri media di sana. Ia akan menjadi api dalam sekam yang menunggu masa untuk diledakkan kembali. Sekian dulu..Selamat Menyambut Kemerdekaan Malaysia ke-53!

0 comments:

Post a Comment