Pages

Friday, April 6, 2012

Master to PhD


Salam kembali..

Kali ini penulis hendak membicarakan tentang pengajian penulis. Ketika ini penulis sedang berada di semester akhir pengajian sarjana di UUM. Tengah siapkan disertasi (projek sarjana). Paper semua dah selesai. Sebenarnya target penulis hendak siapkan master dalam tempoh setahun ja sesudah resign dari Bank Rakyat tu. Rupanya benarlah yang dikatakan kita hanya mampu merancang. Sedar tak sedar penulis mengambil masa hampir 2 tahun juga untuk siapkan. Itupun nasib ambil mode coursework (fulltime). Kalau ambil mode full research rasanya sampai sekarang tak habis lagi. Ada member penulis yang menyiapkan master by researchnya hampir 4 tahun. Pengajian master penulis mengalami beberapa cabaran di mana cabaran terbesarnya ialah - malas. Penulis extend semester sekali (semasa pindah dari Penang balik ke Kedah). Dan sekali lagi extend disertasi (projek sarjana) dari semester lepas ke semester ini. So kini penulis berada di semester 5 di mana diikutkan target awal penulis dapat siapkan dalam 3 semester sahaja.

So kali ini penulis dah nekad betul-betul nak siapkan disertasi ini dalam semester ini juga yang dijangka tamat pada Jun ini. Jika tidak segala perancangan penulis semasa berhenti dari Bank Rakyat itu akan tersasar iaitu get master sebelum umur 30 dan PhD sebelum umur 35. Intake PhD pula bulan 9 ni. Kalau tak siap juga master semester ini kiranya makin tersasarlah 'jadual hidup'. Itu belum dikira proposal PhD lagi yang perlu disubmit semasa application. Nak buat proposal pun lagi satu hal..

Penulis berminat dengan bidang sains politik. Tapi bagi tujuan mendapatkan pembiayaan Kementerian Pengajian Tinggi under MyPhD memerlukan bidang yang disenaraikan under NKRA. Jika dilihat dalam listing bidang yang paling hampir boleh dikaitkan ialah Sosiologi. Kena kaitkan Sosiologi dan Politik. Ini memerlukan perbincangan teliti dengan supervisor. Pernah seorang pensyarah mencadangkan kepada penulis kajian media politik kerana bidang itu masih kekurangan pensyarah di universiti. So bolehlah nak kaitkan media sosial (FB,Blog,Twitter dll) dalam membentuk sosiologi politik di Malaysia dan skop kajian perlu difokuskan (dikecilkan) lagi agar findings nanti menjadi jelas dan boleh diuji. Itulah apa yang penulis nampak sekarang. Bercakap mengenai MyPhD ni ia berupa biasiswa dari kerajaan di bawah Pakej Ransangan Ekonomi yang menyasarkan 60,000 pemegang PhD. Why not kita ambil peluang ini kan. Yuran ditanggung. Elaun bulanan RM2300. Di samping elaun bantuan jurnal dan tesis rm5000 setiap satu. Wah lumayan tu. Kalau kerja sekarang gaji bawah RM2300 harus memikirkan peluang ini kan?hehe

Ok mari kita teruskan dengan apa yang jadi kalau dah ada PhD ni. Selain mentauliahkan kita dengan gelaran Dr. (Dr. Ahmad Rushdi ewahh) iaitu gelaran doktor falsafah yang diiktiraf di seluruh dunia, kerajaan juga menawarkan skim perjawatan yang menarik jika bertugas sebagai pensyarah di IPTA. Pemegang PhD boleh terus ke jawatan pensyarah penuh gred 51 (bagi UUM) di mana gaji basic sahaja hampir RM5200 belum dicampur dengan elaun2 yang lain. Tentang elaun tak pasti sangat tapi apa yang pasti elaun perumahan bagi permulaan perkhidmatan adalah yang tertinggi antara semua perkhidmatan kerajaan iaitu rm700. Kalau perkhidmatan lain seperti Polis (jawatan lain tak pasti) ia menjanjikan gred gaji 7 tahun ke hadapan pangkat Inspektor dalam lingkungan basic RM2700. PTD juga begitu cuma laluan naik gred bagi PTD adalah yang terpantas. Classmate penulis seorang PTD servis 7 tahun dah gred 48. 3 tahun sekali naik gred. Kalau cikgu perlu hampir 10 tahun nak naik ke gred 44 (terkini 8 tahun). Dan kalau ada master or PhD tidak mendapat apa-apa imbuhan gaji mungkin sekadar peluang naik pangkat yang agak cerah sikit ja. Sebab itu penulis optimis untuk membuat PhD sahaja secara fulltime lepas ini apabila memikirkan laluan terpantas itu.

Di samping itu penulis juga bolehh teruskan dengan perniagaan yang penulis sedang usahakan kini. Tentang perniagaan penulis ni ada banyak cerita onak duri pahit manisnya. Insyaallah jika punyai waktu penulis akan membicarakannya di ruang yang lain ya. Hingga saat itu penulis nak under diri dulu. Mahu ke butik penulis nak tengok apa dah jadi hehe..

0 comments:

Post a Comment