Pages

Friday, February 17, 2012

Pena Dari Jelapang

Assalammualaikum..
Fuh blog ini baru disapu sawangnya di era baru tahun 2012. Serentak dengan itu blog title nya juga diubah kepada "Pena Dari Jelapang". Tetiba rasa nak tukar title dalam mengambarkan maksud sebenar penyampaian blog ini. Sebelumnya ialah "Ini Blog Aku". So penulis blog sentiasa membahasakan dirinya "Aku" ketika itu. Kali ini penulis mahu membahasakan dirinya "Penulis" agar motivasi diri untuk menjadi penulis suatu hari nanti akan dapat direalisasikan. Insyaallah. Berkenaan pemilihan nama "Pena Dari Jelapang" itu ialah pena lebih bermaksud penulisan dan jelapang pula ialah jelapang padi kerana penulis memang anak jati negeri Kedah yang terkenal dengan jolokan negeri jelapang padi. Harapan agar blog ini dapat merealisasikan maksud penulis. Seperti biasa blog ini lebih membicarakan pandangan penulis mengenai isu semasa yang berlaku di sekeliling penulis. Cuma sesekali diselitkan juga lah apa aktiviti penulis. Itupun sekadar penyampaian hasrat hati bukannya luahan emosional hati penulis ok hehe.


Berkenaan gambar di atas bukan bertujuan bikin gempak pun. Saja ja terlintas nak letak gambar itu. Ye lah kan mat saleh sedang sibuk mempersiapkan minda kita semua yang 2012 ini tahun tragedi bagi kita semua. Sampaikan sebuah filem khas mengenai 2012 telah diadaptasikan. Diakuilah filem itu memang best bangat. Tapi rasanya rata-rata umat Islam yang masih teguh imannya tidak akan semudah itu mempercayainya bukan. Anda bagaimana? Kita dididik semenjak kecil mempercayai yang hari kiamat itu wujud. Cuma kita tidaklah ditanam dalam minda agar takut sampai tak boleh buat apa-apa dek kerana hari kiamat itu. Ustaz Don pun pernah mengatakan jika diketahui kiamat itu berlaku keesokkan hari dan jika ada benih di tangan kita makan tanam lah dahulu benih itu.


Inilah wajah Ustaz Don Danial. Kacak kan? Boleh dikatakan seangkatan dengan Ustaz yang digelar orang Ustaz Youtube paling famous di Malaysia iaitu Ustaz Azhar Idrus (UAI)


Secara peribadinya penulis memang berminat dengan kedua-dua ustaz ini tambah-tambah Ustaz Azhar Idrus lah. Dengan loghat Terengganu pekatnya disamping sifat kelakarnya tidak dinafikan dia adalah ustaz yang paling glamour setakat ini terutama di kalangan generasi muda di Malaysia.

Penulisan kali ini sebenarnya adalah sesi pembukaan bagi tahun ini so gayanya adalah santai dengan menyentuh beberapa isu secara ringan sahaja. Insyaallah penulis akan cuba aktif lagi menulis di sini dengan kupasan isu-isu semasa tanah air. Kebetulan pula ketika ini penulis sedang dalam peringkat akhir menyiapkan tesis sarjana so memang kena berlatih menulis lah. Penulisan akademik sangat lah berbeza dengan penulisan santai sebegini. Hati ini memang cuba 'dikeraskan' untuk membiasakan dengan penulisan sebegitu. Cita-cita besar nak sambung Phd pada sesi September 2012 ini insyaallah semoga dipermudahkan..


Sekian dulu di sini. Insyaallah di lain masa dan dengan keazaman penulis akan cuba menulis seberapa kerap lagi. Penulisan adalah proses pemikiran dan penyusunan idea secara sistematik. Dengan penulisanlah orang akan mengingati kita. Bak kata Winston Churchill - "Sejarah akan mencintai kita sekiranya kita menulis"


Sehingga berjumpa lagi..

0 comments:

Post a Comment